28 Ekim 2016 Cuma

REHBERLİĞE GİRİŞ  
Çağdaş eğitimin ayrılmaz bir parçası olan öğrenci kişi­lik hizmetleri incelendiğinde rehberlik hizmetlerinin bu kapsam içinde yer alan önemli bir öğrenci kişilik hizme­ti olduğu görülmektedir. Bu kapsamda rehberlik diğer hizmetlerden farlı olarak bireyin gelişmesine doğrudan, yani bireysel olarak yardıma hedefleyen bir hizmet tü­rüdür.
rehberlik ile ilgili görsel sonucu
REHBERLİĞİN TANIMI  Biyo-psiko-sosyal bir varlık olan insanın bütün yönleriyle beraber psikolojik olarak da en iyi şekilde gelişmesi ve sağlıklı bir birey olma olması rehberlik hizmetlerine ih­tiyaç duymuş ve rehberlik hizmetleri günümüze çağdaş eğitim anlayışının vazgeçilmez bir parçası olmuştur. Bu hizmet verilen önemin artmasıyla beraber yapılan araş­tırmalar sonucu rehberliğin çeşitli tanımları yapılmıştır. Bu tanımlardan en fazla kabul görene; rehberlik, bireye kendini tanıması ve anlaması, çevresindeki olanakları fark etmesi ve doğru seçimler yaparak kendini gerçek­leştirebilmesi için verilen sistematik ve profesyonel yar­dım sürecidir.  Yapılan tanımların ortak noktaları:  *        Rehberlik hizmetleri, bireyin tüm yönleriyle gelişme­sini ve çevreye uyumu sağlar. *        Rehberlik hizmetleri, sistemli olarak profesyonel kişi­ler tarafından verilir. *        Rehberlik hizmetleri bir süreçtir. *        Rehberlik bilimsel temelle dayanır. *        Hizmetlerinin merkezinde birey vardır.  REHBERLİĞİN AMACI  Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin asıl ama­cı öğrencilerin kendini gerçekleştirmelerine yardım etmektir. İnsancıl kuramın öncülerinden olan Maslow'a ait olan bu kavram "tam kapasite ile fonksiyonda bu­lunabilme" olarak tanımlanmaktadır. Başka bir ifade ile kendini gerçekleştirme, bireyin tüm yönleri ile kendisin­de var olan potansiyellerin farkında olması ve bunları en verimli biçimde kullanabilmesini ifade eder. Bu nedenle kendini gerçekleştirmenin:Birinci basamağı: Kendini tanıma (potansiyellerinin farkında olma, ken­dini anlama ve değerlendirme), İkinci basamağı: Çevreyi tanıma (çevresindeki olanakların farkında olma)Üçüncü basamağı: Uygun çevresel koşullarda potansiyellerini kullanabil­medir.  
rehberliĞİN AMACI ile ilgili görsel sonucu
 Bireyin kendini tanımasına ve anlamasına yardımcı olma *        Bireyin problemlerini çözmesine yardımcı olma *        Bireyin çevresine uyum sağlayabilmesine yardımcı olma *       Bireyin potansiyellerini en üst düzeyde geliştirmesine yardımcı olma  Kendini gerçekleştirme, Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşi­sinin en üst basamağında yer alır. Maslow'a göre her birey bu ihtiyacının karşılanmasına yönelik bir güdü ile dünyaya gelir ve uygun koşullar sağlandığında kendini gerçekleştirebilir. Bununla birlikte kendini gerçekleştir­me ancak yetişkinlikte ulaşılabilecek bir basamaktır; ancak çocukluktan itibaren bireyin ihtiyaçlarının karşılanması ve gelecekte kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yardımcı olmak gerekmektedir.  Maslow'un ihtiyaçlar piramidi hiyerarşik bir düzen içeri­sinde sıralanmıştır. Yani bir üst basamağa geçebilmenin koşulu alt basamaktaki ihtiyacın karşılanmasıdır. Alt dü­zeydeki ihtiyaçlar belirli bir düzeyde doyuma ulaşınca, birey üst düzeydeki ihtiyacının karşılanması için hazır hale gelir. En son basamakta yer alan kendini gerçekleş­tirme, yaşam boyu devam eden bir süreci ifade eder.  Kendini gerçekleştirmiş bir bireyin alt basamaklardaki tüm ihtiyaçları karşılanmıştır ve bu birey psikolojik açı­dan sağlıklı, çağdaş insanda bulunması gereken özel­likleri taşır. Kendini gerçekleştirmiş bireyin özelliklerin­den bazıları:  *        Kendini, diğerlerini ve çevresini olduğu gibi kabul eder. *        Gerçekçidir. *        Daha derin kişiler arası ilişkiler kurabilir. *       Yaşamdan doyum alır. *        Özerk bir yapısı vardır, çevresinden bağımsız hare­ket edebilir.*        Yaratıcıdır. *        Sıklıkla doruk yaşantılar geçirir. *        Demokratik bir kişilik yapısına sahiptir. *        Kendiliğinden, doğal (spontan) davranır. *        Kendisinin dışında kalan sorunlarla da ilgilenir. *        Amaçlar ve araçlar arasındaki farkı bilir. *        Yalnız kalabilme gücüne sahiptir. *        İnsanlarla birlikte olmaktan hoşlanır; ancak toplumsal kalıplara karşı sorgulayıcıdır. *        İnsanlara yardımcı olmaktan zevk alır. *        Düşmanca olmayan bir mizah anlayışına sahiptir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder